شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

کاری کنید چرخ تیم سازی تان همیشه در حال حرکت باشد
id: 203270
بازدید: 11536

بازاریابی شبکه ای مانند یک چرخ تیم سازی بزرگ و سنگین است که باید دائم در حال چرخیدن باشد. ساده‌ترین مثال می‌تواند چرخ آسیاب باشد که شروع به چرخش آن بسیار سخت است و سپس با صرف نیروی کمتری به چرخش خود ادامه می‌دهد.

البته هرگاه مدتی چرخ را رها کنیم یا جریان آبی از آن عبور نکند در نهایت متوقف می‌شود.

یا همانطور که پاتمن میگفت مانند یک ماشین است، زمانی که تازه میخوایید هول بدید حرکت افتادنش سخته ولی وقتی به حرکت درآمد دیگه زوری نمیخواد فقط دستت پشت ماشین باشه و راه برو.

آقای تی‌هارو اکر نویسنده کتاب معروف «ثروت سریع» توضیح داده که اگر چرخه کسب‌وکار ما متوقف می‌شود شاید مهمترین دلیلش آن است که گرداننده اصلی این چرخ ما هستیم.

درواقع ما هستیم که باعث چرخیدن این چرخ می‌شویم و اگر نباشیم سرعت چرخ کم می‌شود و در نهایت متوقف می‌شود.

گرداننده چرخ تیم سازی تان نباشید! (مثت 1000)

پس شاید اولین قدم این باشد که سعی کنیم خودمان را از پرزنت و آموزش تا جای ممکن خارج کنیم و در جزئیات تیم سازی دخالت نکنیم. این کار برای بسیاری از لیدرها غیرممکن به نظر می‌رسد.

آن‌ها از روز اول تمام کارها را خودشان انجام داده‌اند و آن‌قدر تیم را به خودشان وابسته کردند که تقریبا تصور این موضوع هم ناممکن به نظر می‌رسد؛ ولی برای سرعت دادن به گردش چرخ کسب‌و‌کار و تیم سازی باید به‌تدریج تغییرات لازم را انجام دهیم.

ابتدا باید در نظر داشته باشید حتما افرادی بهتر از خودتان در تیمتان ساخته باشید، در غیر این صورت امکان پذیر نیست و کم رنگ شدن شما باعث میشه چرخ تیم سازی‌تان از کار بی‌افتد.

کارهای با دوره تناوب کم را شما انجام ندهید!

هرکاری در چرخ تیم سازی شما یک دوره تناوب دارد؛ یعنی تکرار شونده است و باید پس از زمان مشخصی مجددا انجام شود.

زمان تقریبی بین انجام کار و تکرار آن دوره تناوب نامیده می‌شود. چند مثال بزنیم:

البته اعداد بالا فقط مثال است.

کاری کنید چرخ تیم سازی تان همیشه در حال حرکت باشد
کاری کنید چرخ تیم سازی تان همیشه در حال حرکت باشد

شاید اولین قدم در راه کمتر کردن وابستگی کسب‌و‌کار به خودتان آن است که کارهایی که نیاز به بررسی و رسیدگی روزانه دارد از حوزه فعالیت‌های شما به ‌عنوان لیدر اصلی یا لیدر راس حذف شود!

اگر کارهای روزانه به عهده ما است، اگر فقط یک روز در محل کار نباشیم کارها به تعویق می‌افتد. پس دوره تناوب فرایندهای چرخ تیم سازی خودتان را مشخص کنید و ببینید کدام کارها لازم است هر روز یا حداقل دو روز یک‌بار انجام شود.

تمام این کارها را از فعالیت‌های خود کم کم حذف کنید و به لیدرهای راس تیمِ خود واگذار کنید! خودتان در چرخ تیم سازی تان، چرخ های تیم سازی دیگر بسازید، به شرهای دیگر که تیمتان رفته بروید و از لحاظ ایمان و اطلاعات تجهیزشان کنید.

تمام‌کننده کارها نباشید!

مشکل رایج آن است که بسیاری از لیدرها ترجیح می‌دهند در فرایند مهمی که در چرخ تیم سازی‌شان انجام می‌‌شود؛ حداقل یک بخش کوچک آن وابسته به خودشان باشد!

همین وابستگی‌ها باعث می‌شود که اگر حتی ۹۹ درصد کار انجام شود ولی ما در محل کار نباشیم، آن فرآیند به پایان نرسد؛ چون بخش کوچکی از آن به عهده خودمان است.

دلیل این موضوع بیشتر احساسی است تا منطقی. لیدرها دوست دارند احساس کنند بر تمام جزئیات چرخ تیم سازی‌شان تسلط دارند و فرد بسیار مهمی هستند و اگر نباشند کارها به درستی پیش نخواهد رفت.

همین دیدگاه می‌تواند باعث توقف رشد یک تیم در بازاریابی شبکه ای و حتی نابودی آن شود.

یک تمرین خوب برای حل مشکل (مثبت 1000 با لیدرشیپ)

یک تمرین بسیار خوب برای متوقف نشدن چرخ تیم سازی، انجام مراحل زیر است.

1.ابتدا لازمه وقتی به آفیس میروید کم کم از اتاقتان بیرون نیایید تا هروقت لیدرهای راس سوالی داشتن به شما مراجعه کنند.

2.در زمان سوال پرسیدن افراد تیم، محکشان بزنید، بگویید اگر من نبودم چکار میکردی؟ (اینطوری متوجه میشه که همیشه شما نیستید.)

3.یک روز کامل به محل کار نروید، سپس فردا برای بررسی سر بزنید.

4. چند روز به محل کار نروید و سعی کنید همه کارها را از خانه یا مکان دیگری انجام بدهید. اگر افراد تیم سوالی داشتند می‌توانند با شما تماس بگیرند و به سوالات آن‌ها پاسخ بدهید.

5. در قدم بعدی برای هر کدام از افراد تیم «سهمیه سوال» تعریف کنید؛ یعنی مثلا بگویید در روز می‌توانند فقط دو بار از شما سوال بپرسند و سوالات را جواب بدهید، یا اینکه فقط ساعت 10 و 17 تماس بگیرن.

6. در قدم ششم به مسافرت یک هفته‌ای بروید و از افراد راس تیم بخواهید که فقط در مواقع بسیار ضروری و اگر هیچ راهکاری پیدا نشد با شما تماس بگیرند.

7. قدم آخر آن است که برای دو هفته به مسافرت بروید و از همکاران بخواهید که در هیچ شرایطی با شما تماس نگیرند. البته لازم است اختیارات کافی به آن‌ها داده شود تا اگر موردی یا مشکلی پیش آمد بتوانند با توانایی و خلاقیت خود موارد را حل کنند.

اوایل کار شاید این تمرین بسیار ناامیدکننده باشد؛ چون برای بسیاری از کارهای افراد راس تیم روش مشخصی تعریف نکرده‌اید و آن‌ها مدام باید از شما کسب تکلیف کنند.

ولی به مرور زمان برای انجام هر کار روش‌های مشخصی پیدا خواهید کرد و بالاخره روزی خواهد رسید که گرداننده چرخ تیم سازی شما نیستید و کارها به‌خوبی پیش خواهد رفت. به امید آن روز!

 

چه احساسی نسبت به این اطلاعات داشتید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نویسنده

مارکت ام ال ام
وقتی میشنویم نتورکر عزیزی با آموزش های مارکت اِم اِل اِم ، تیم فروش منظمی راه اندازی کرده است ، بسیار خوشحال میشویم