شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

InShot ۲۰۲۱۰۳۱۱ ۱۴۲۳۵۸۳۷۲
id: 201403
بازدید: 11926

فواید برنامه ریزی

یکی از مهمترین مهارت وکارهایی که درهدف و رسیدن به آن نقش موثری دارد، برنامه ریزی است، شاید تا به حال برنامه ریزی نکرده باشید، یا حتی به آن اهمیت نداده باشید، اگر این طور است، لازم است بدانید که یکی از مهارت هایی که برای رسیدن به هر هدفی نیاز دارید، مهارت برنامه ریزی است.

توانایی برنامه ریزی و اجرایی کردن آن تا رسیدن به هدف، باید در رأس همه ی توانایی های ما قرار بگیرد و دانستن فواید برنامه ریزی و نتایجی که از آن حاصل می شود، می تواند به این امر کمک کند، باید بدانیم که برنامه ریزی جزو هدف گذاری است.

چند فواید برنامه ریزی

1.این است که ما هنگام برنامه ریزی به محدودیت ها،خطا و اشتباهاتی که ممکن است با آنها رودر رو شویم، فکر می کنیم، بنابراین قبل از اینکه اتفاق بیفتند می توانیم جلوی خیلی از اتفاق ها را بگیریم، یا حتی خودمان را برای مبارزه با آنها آماده کنیم، در این حالت با فکر باز و راه کارهای بهتر و منطقی تر آن موانع را برطرف می کنیم.

احتمال دارد بین ما و اهداف ما، موانع و مسائل زیادی وجود داشته باشد که باید برطرف شوند، یکی از بهترین و راحت ترین کارها این است که این موانع و مسائل را تا زمانی که بزرگ نشده اند جلوی آنها را بگیریم که این کار فقط با دوراندیشی  امکان پذیر است و برنامه ریزی یعنی همان دوراندیشی.

2.سازماندهی کردن ذهنمان است، در حالت عادی شاید ما به ده ها مسئله فکر کنیم ولی وقتی که هدفی انتخاب می کنیم، در هنگام برنامه ریزی باید به این فکر کنیم که چطور می توانیم به هدفمان برسیم، برای رسیدن به آنچه منابع و امکاناتی در اختیار داریم، همینطور چه محدودیت هایی داریم، چه موانعی سر راهمان است،

چگونه باید آنها را برطرف کنیم.در این حالت فکر ما فقط روی یک هدف است، درست مانند زمانی که یک ذره بین را جلوی نور خورشید گرفته ایم و می خواهیم آتش درست کنیم، ذره بین نور پراکنده خورشید را متمرکز کرده و به آن قدرت افروختن می دهد، برنامه ریزی هم،همین کار را با افکار ما انجام می دهد و به آنها قدرت می دهد و اجازه نمی دهد نیروی آن پراکنده شود.

شناسایی فرصت ها است، همانطور که اشاره شد ما در هنگام برنامه ریزی به منابع، امکانات، محدودیت ها، موانع و خیلی موارد دیگر فکر می کنیم، یکی از آن موارد هم می تواند فرصت ها باشد، مثلا زمانی که تصمیم می گیریم محصولات و خدماتمان را بفروشیم، مطمئنا به دنبال فرصت هایی هستیم که بهترین نتیجه را بگیریم.

بعضی از فرصت ها ممکن است فقط یک بار اتفاق بیفتد، و اگر ما حواسمان نباشد از دستمان برود، ولی اگر آگاهانه به آن فکر کنیم و به دنبال آن باشیم، به محض وقوع می توانیم نهایت استفاده را ببریم.

برنامه ریزی

اهداف خود را واقعی کنید 

چند راه وجود دارد که می‌توانید اهداف‌تان را  دست‌یافتنی کنید. در مرحله اول، هدف‌تان را بنویسید. این، هدف را واقعی‌تر از زمانی می‌کند که فقط در سر شماست. حتما آن را مشخص کنید. اهداف‌تان را با زبان مثبت بیان کنید.

اگر قصد دارید وزن کم کنید، به‌جای گفتن ، از هله‌هوله‌خوردن و چاق‌بودن دست بردار، چیزی مانند این بگویید: سالم‌تر غذا بخور و ۵ کیلو وزن کم کن .هدفتان را برحسب سطح اولویت‌  مرتب کنید. اگر چندین هدف دارید،  راهی وجود ندارد که بتوانید همه‌چیز را با هم انجام دهید.

بگید چه چیزی درحال‌حاضر، دست‌یافتنی است، چه چیزی را می‌شود کمی به‌تاخیر انداخت و چه چیزی ممکن است بیشتر از اینها طول بکشد.باید هدف ها را به‌اندازه‌ای کوچک نگه دارید که بتوانید به‌جای چند سال بعد، در دوره زمانی خاصی به آنها دست پیدا کنید. اگر اهداف بزرگی دارید، آنها را به اهداف کوچک‌ تقسیم کنید تا آنها در بازه‌های زمانی مشخص بدست آورید واحساس موفقیت کنید.

چگونه برنامه ریزی کنیم؟

یک زمان ثابت برای برنامه‌ریزی مشخص کنید. مثلا اول هر هفته، اول هر ماه، قبل از شروع شدن روز بعد.

وسایل زیادی هست که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. راحت‌ترینش این است که یک دفتر برنامه‌ریزی  بگیرید و با یک قلم و کاغذ کارتان را راه بیاندازید.اگر با تکنولوژی بیشتر از کاغذ رفیقید، می‌توانید نرم‌افزارها و برنامه‌هایی مثل گوگل کلند و بیزینس کلندر را امتحان کنید. همه‌ی اینها مفیدند و ابزاری را انتخاب کنید که برای شغل‌تان مناسب باشد و به سلیقه‌تان هم بخورد.

InShot ۲۰۲۱۰۳۱۱ ۱۷۱۳۵۲۷۵۸ scaled

اهمیت برنامه‌ریزی

اهمیت برنامه ریزی به عنوان عامل اصلی در فرآیند مدیریت، پذیرفته شده است. برنامه ریزی نه تنها ثبات و اطمینان را برای کسب و کار به ارمغان می آورد، بلکه به معنای هدف و جهت یکپارچه برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده نیز می باشد.برنامه‌ریزی هنر زمان‌بندی کردن فعالیت‌هاست. یک برنامه‌ریزی درست و اثرگذار، کلی نتیجه‌ی خوب به همراه دارد:

  • مطمئن هستید که برای انجام دادن کارهای اصلی و مهم‌تان وقت کافی دارید.
  • برای اتفاقاتی که پیش‌بینی نشده کمی وقت در برنامه‌تان کنار ‌بگذارید.
  • وقتِ کافی جور می‌شود تا با خانواده و دوستان باشید.ورزش بروید یا سرگرمی‌هایتان را از سر بگیرید.
  • بین زندگی شغلی و شخصی‌تان تعادل ایجاد می‌شود.

چه احساسی نسبت به این اطلاعات داشتید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای