شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

id: 33051
بازدید: 12238

سلام دوستان عزیز مارکت ام ال ام

به تعویق انداختن کارها یک عادت مشترک در میان بسیاری از انسان‌ها است. درواقع بسیاری از افراد این کار را به‌طور مزمن انجام می‌دهند و حتی در انجام وظایف کاری خودشان نیز کوتاهی می‌کنند. برای از بین بردن این عادت مخرب، باید ابتدا به درک درستی از علت تمایل به انجام آن رسید و سپس برای از بین بردن آن گام‌های اساسی برداشت.

850e53a7 6e8b 40fb a0ea f7b50d4fb741

به تعویق انداختن کارها چه معنایی دارد؟

به‌طور خلاصه به تعویق انداختن یک کار زمانی انجام می‌شود که شما تمرکز کردن بر کاری را که همین حالا باید انجام شود، به زمان دیگری موکول می‌کنید. درواقع ترجیح می‌دهی کار مورد‌علاقه خودتان را جایگزین یک کار مهم کنید. طبق گفته کلری ری، پروفسور روانشناسی، به تعویق انداختن کارها زمانی صورت می‌گیرد که یک شکاف زمانی میان تصمیم‌ گرفتن و انجام دادن ایجاد شود.

چگونه به تعویق انداختن کارها را از بین ببریم

در ادامه این مقاله کارهای لازم برای کنترل و مبارزه با این عادت مخرب به‌صورت قدم‌به‌قدم توضیح داده‌شده است.

fa196cd4 e1b0 4da5 8164 8ce76ddb0e38

قدم اول: قبول کنید که کارهای خود را به تعویق می‌اندازید

اگر با خودتان روراست باشید، متوجه خواهید شد شما جزو آن دسته از افرادی هستید که کارهای خودشان را به تعویق می‌اندازند یا خیر. نکات زیر نیز به فهم بهتر این موضوع کمک می‌کنند:

  • روز خود را با انجام دادن کارهایی سپری می‌کنید که در لیست انجام کار شما از اولویت پایینی برخوردار هستند.
  • یک ایمیل را بارها و بارها می‌خوانید بدون اینکه بدانید چه تصمیمی برای آن می‌خواهید بگیرید.
  • می‌خواهید انجام یک کار خیلی مهم را شروع کنید؛ اما سریعا بلند می‌شوید و یک فنجان قهوه برای خودتان آماده می‌کنید.
  • با اینکه می‌دانید انجام یک کار بسیار مهم است؛ اما مدتی طولانی آن را در لیست انجام کار خود رها کرده‌اید.
  • به کارهایی که دیگران از شما می‌خواهند، رسیدگی می‌کنید؛ اما سراغ کارهایی که برای خودتان برنامه‌ریزی کرده‌اید، نمی‌روید.
  •  منتظر زمان و حالت روحی مناسب برای انجام یک کار مهم هستید.

نکته‌ها

به یاد داشته باشید که انجام ندادن یک کار لزوما به معنی به تعویق انداختن آن نیست و اتفاقا شاید یک اولویت‌بندی مناسب باشد. اینکه کاری را به علت خستگی به زمان دیگری موکول کنید نیز به تعویق انداختن محسوب نمی‌شود. درواقع هیچ ایرادی ندارد که گاهی کارهای خودتان را با تأخیر کمتر از یک روز انجام دهید. اما اگر دائما دنبال بهانه‌هایی برای کم‌کاری‌های خودتان هستید، آنگاه باید به فکر راه‌حل‌ اساسی باشید.

98421dc2 cd1e 4761 90e6 1eb8b2a7ab51

قدم دوم: بر علت انجام این کار تمرکز کنید

علت به تعویق انداختن یک کار، یا خودتان هستید یا کاری که می‌خواهید انجام دهید. نکته مهم این است که تفاوت میان این دو را به‌خوبی تشخیص دهید تا بتوانید با بهترین راه بر احساس بی‌میلی خود غلبه کنید.

یکی از دلایل به تعویق انداختن انجام یک کار، ناخوشایند یا کسل‌کننده بودن آن است. یکی از بهترین راه‌ها برای حل این مشکل این است که این کار را هرچه سریع‌تر تمام کنید تا بتوانید بر کارهای موردعلاقه خودتان بیشتر تمرکز کنید.

از دیگر دلایل آن می‌توان به بی‌برنامگی اشاره کرد. افرادی که برای انجام کارهای روزانه خود لیست انجام کار تهیه می‌کنند، اولویت‌بندی کارهای خود را می‌دانند و برنامه‌ریزی خود را با توجه به آن انجام می‌دهند. شما نیز می‌توانید بعد از خواندن استفاده کارآمد از لیست‌های انجام کار اقدام به ساخت لیست خودتان کنید. افرادی که کارهای خودشان را با برنامه‌ریزی انجام می‌دهند، کمتر آن‌ها را به تعویق می‌اندازند؛ زیرا می‌دانند چطور می‌توان یک کار را به مراحل کوچک‌تر تقسیم کرد.

حتی برنامه‌ریزی روزانه نیز می‌تواند احساس ناخوشایندی از انجام بعضی کارها در شما ایجاد کند. شاید گاهی اوقات به این موضوع شک کنید که آیا مهارت‌ها یا منابع لازم و مورد احتیاج را در اختیار دارید یا خیر. بنابراین، در عوض به ‌دنبال انجام کارهایی هستید که می‌دانید به‌طور حتم می‌توانید از عهده انجام آن‌ها برآیید. متأسفانه کارهای مهم از بین نمی‌روند و باید انجام شوند. گاهی اوقات موفقیت نیز مانند شکست ترسناک است؛ زیرا می‌تواند منجر به انجام کارهای ناخوشایند بیشتری شود.

جالب است بدانید که افراد کمال‌گرا نیز گاهی اوقات کارهای خودشان را به تعویق می‌اندازند. زیرا آن‌ها فکر می‌کنند که نمی‌توانند کاری را به نحو احسن انجام دهند و به همین خاطر کلا قید انجام آن را می‌زنند.

نداشتن مهارت‌های لازم برای تصمیم‌گیری، یکی دیگر از دلایل مهم به تعویق انداختن کارها است. اگر نتوانید تصمیم بگیرید چه‌کاری می‌خواهید انجام دهید، تمایل به انجام ندادن کار نیز در شما بیشتر می‌شود.b0c166fd 3005 44be a135 e4dec5c56a2f

قدم سوم: از استراتژی‌های مناسب استفاده کنید

به تعویق انداختن، یک عادت و الگوی رفتاری است و یک‌شبه از بین نمی‌رود. عادت‌ها تنها زمانی از بین می‌روند که انجام دادنشان متوقف شود. بنابراین از راه‌کارها و استراتژی‌های لازم برای مبارزه با این عادت مخرب استفاده کنید. راهنمایی‌های زیر می‌توانند انگیزه بیشتری در شما ایجاد کنند:

  • برای خودتان جایزه در نظر بگیرید. به‌عنوان مثال به خودتان قول بدهید که در صورت تمام کردن یک کار سخت، خودتان را به یک ناهار خوشمزه دعوت خواهید کرد. این کار باعث می‌شود متوجه شوید که به انجام رساندن یک کار می‌تواند تا چه اندازه خوشایند باشد.
  • از دیگران بخواهید شما را چک کنند. اینکه همکارتان برای انجام کاری به شما فشار بیاورد یک راه شناخته‌شده است و حتما جواب می‌دهد.
  • عواقب ناشی از انجام ندادن کار را برای خودتان بازگو کنید.
  • شما برای کارهایی که انجام می‌دهید از رئیس خود حقوق می‌گیرید. به تعویق انداختن کارها و دستمزد گرفتن برای کاری که انجام نداده‌اید کاری بسیار بد و خجالت‌آور است.
  • سخت‌ترین و ناخوشایندترین کارها را صبح اول وقت انجام دهید تا مجبور نباشید در طول روز به آن‌ها فکر کنید.
  • یک لیست انجام کار تهیه کنید تا از انجام وظایف خود غافل نشوید.
  • از اصل مهم-ضروری آیزنهاور برای اولویت‌بندی کردن لیست انجام کار خود استفاده کنید. طبق این اصل کارها به دو دسته مهم و فوری دسته‌بندی می‌شود. کارهایی مهم هستند که خروجی آن‌ها بر کار خود شما تأثیر می‌گذارند و کارهایی فوری هستند که خروجی آن‌ها بر نتایج کار دیگران تأثیر می‌گذارد.
  • در برنامه‌ریزی کردن، مهارت کسب کنید تا بدانید چه زمانی باید کارهای مهم را آغاز کنید.
  • برای اهداف خود محدوده زمانی تعیین کنید تا نتوانید آن‌ها را به تعویق بیندازید.
  • در هر زمان بر انجام یک کار تمرکز کنید.

اگر می‌خواهید پروژه‌ای را تنها به دلیل ناخوشایند بودن کنسل کنید، نکته‌های زیر به شما کمک می‌کنند از راه دیگری آن‌ها را به اتمام برسانید:

  • پروژه را به چند کار کوچک‌تر با قابلیت مدیریت‌ بیشتر تقسیم کنید و یک نقشه عملیاتی برای انجام دادن آن‌ها تهیه کنید.
  • از انجام چند کار ساده و راحت شروع کنید؛ حتی اگر اولویت‌بندی آن‌ها از لحاظ منطقی ایراد داشته باشد. این کار به شما کمک می‌کند احساس کنید که رسیدن به اهداف تا چه اندازه لذت‌بخش است و درنتیجه انگیزه شما برای تکمیل پروژه بالا می‌رود.
  • هیچ کاری را تنها به دلیل اینکه احساس می‌کنید ناخوشانید است رها نکنید. مقدار کمی از آن را آغاز کنید؛ شاید آن‌قدرها هم که فکر می‌کردید، دشوار نباشد.

میتوانید فایل تصویر با همین موضوع از رابین شارما را به رایگان دانلود کرده و تماشا کنید

کلیک کنید

 

کلیپ پیشنهادی: بهانه ها را کنار بگذارید

چه احساسی نسبت به این اطلاعات داشتید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دسته بندی ها

دسته‌بندی نشده

نویسنده

مارکت ام ال ام
وقتی میشنویم نتورکر عزیزی با آموزش های مارکت اِم اِل اِم ، تیم فروش منظمی راه اندازی کرده است ، بسیار خوشحال میشویم