شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسایی رقیب های کسب و کار و جلوگیری از آنها
id: 203263
بازدید: 11884

در اغلب کسب‌وکارها مدیران به رقیب های کسب و کار خود، هیچ اهمیتی نمی‌دهند و این پیش‌فرض وجود دارد که ما خیلی برتر از رقیب های کسب و کار خود هستیم و اصلا نیازی نیست که رقیب ها را بررسی کنیم و کارشان را تحت نظر داشته باشیم.

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با این موضوع صحبت کنیم که اصلا رقیب های کسب و کار چه کسی یا چه کسانی هستند؟

رقیب های کسب و کار

تعریف رقیب های کسب و‌کار:

رقیب های کسب و کار در واقع کسانی یا چیزیها و سیستم هایی هستند که سر پول مشتری با شما رقابت می‌کنند، یعنی پولی که مشتری برای محصولات و خدمات به شما می‌داد را به سمت خودشان هدایت می‌کنند.

حالا برای اینکه هر روز رقیب های کسب و کار شما پول های مشتریان و حتی خود مشتریان شمارا به سمت خود نکشانند این مقاله را برای شناسایی رقیب های کسب و کار خود تا انتها مطالعه بفرمایید.

2 نوع رقیب در کسب‌وکار

1. رقیب های کسب و کار به طور مستقیم

شرکت‌ها یا مجموعه‌هایی هستند که کارشان مشابه کار شما است و مشتری بین شما و رقیب باید تصمیم بگیرد که از کدام‌یک خرید کند.

مثلا اگر شما کارتان فروش کتاب است، تمام فروشگاه‌های کتاب، کتاب‌فروشی‌ها و کتابخانه‌ها رقیبان مستقیم شما هستند.

2.رقیب های کسب و کار به طور غیر مستقیم

کسانی هستند که کارشان با کار شما یکسان نیست ولی ممکن است باعث شوند مشتری پول خود را به آن افراد بدهد.

مثلا فرض کنید شما کارتان فروش کتاب است و کسی سی‌دی آموزشی می‌فروشد یا دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند. این موارد رقیبان غیرمستقیم شما هستند؛ به این دلیل که شاید کسی تصمیم بگیرد کلا کتاب نخرد و به‌جای خرید کتاب در یک دوره آموزشی حضوری شرکت کند.

رقیبان غیرمستقیم شاید مجموعه‌هایی باشند که ما تابه‌حال در مورد آن‌ها فکر نکرده‌ایم؛ مثلا اگر شما کتاب می‌فروشید شاید در آخر هفته‌ها سینماها رقیب شما باشند؛ به این دلیل که کسی تصمیم می‌گیرد به‌جای اینکه یک کتاب بخرد و آخر هفته سرگرم شود به سینما برود. شاید سینما کارش هیچ ارتباطی به کار شما نداشته باشد ولی رقیب غیرمستقیم شما بشود.

نکته دیگر این است که رقیبان فقط افراد، شرکت‌ها و مجموعه‌ها نیستند. چیزهایی وجود دارد که می‌تواند رقیب شما باشد؛ مثلا اگر در مغازه شما دستگاه کارت‌خوان وجود نداشته باشد، شاید بسیاری از افرادی که پول نقد ندارند از خرید کردن از مغازه شما منصرف شوند.

شناسایی رقیبان

علت اینکه لازم است رقیبان را دقیقا شناسایی کنید این است که با شناسایی کامل رقیبان می‌توانیم در اقلام تبلیغاتی به رقیبان اشاره‌کنیم.

از شما می‌خواهم که یک کاغذ A4 بردارید و سعی کنید حداقل نیم ساعت تا یک ساعت فکر کنید و 5 رقیب مستقیم خودتان را بنویسید و 5 رقیب غیرمستقیم خودتان را مشخص کنید. همچنین 5 مورد یا 5 چیزی را بنویسید که انسان یا فرد نیستند ولی می‌توانند رقیب شما باشند و باعث شوند که افراد از شما خرید نکنند. زمانی که این اطلاعات را روی کاغذی ثبت کردید قدم بعدی این است که فکر کنید چگونه در اقلام تبلیغاتی خودتان و در صفحات محصول نشان دهید که شما بهترین گزینه هستید.

فرض کنید می‌خواهید صفحه محصول درست کنید. در آن صفحه محصول، به طور غیرمستقیم و بدون اشاره به نام رقیب، می‌گویید که این موارد گزینه‌های خوبی نیستند. فرض کنید کتاب می‌فروشید. در صفحه محصولتان می‌نویسید که به‌جای خرید کتاب می‌توانید به سینما هم بروید ولی… و در چند خط توضیح می‌دهید که سینما رفتن و کتاب خواندن، هرکدام چه نتایجی دارند.

بنابراین رقیبان را شناسایی کنید و در فروش‌های حضوری و متن‌های تبلیغاتی به آن‌ها اشاره‌کنید و نشان دهید که شما بهترین گزینه هستید!

ما در مارکت ام ال ام آموزش های حرفه ای برای کسب و کار داریم که میتوانید آنها را در لینک زیر ببینید یا تهیه و دانلود کنید:

چه احساسی نسبت به این اطلاعات داشتید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نویسنده

مارکت ام ال ام
وقتی میشنویم نتورکر عزیزی با آموزش های مارکت اِم اِل اِم ، تیم فروش منظمی راه اندازی کرده است ، بسیار خوشحال میشویم