شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

آیا فعالیت در بازاریابی شبکه ای حلال است؟
id: 218685
بازدید: 12216

وقتی سوال از شرعی بودن و حلال بودن بازاریابی شبکه ای به میان می‌آید اول باید بررسی کنید ببینید که آیا شرکتی که به شما معرفی شده قانونی هست یا خیر؟ البته قطع به یقین نمیتوان گفت هر شرکتی که مجوز ندارد درآمد آن هم حرام است و باید فعالیت آن مورد بررسی قرار بگیرد.

شاید آن شرکت ابتدای مسیر باشد و فعلا اقدامی برای گرفتن مجوز های لازم نکرده باشد، در این مقاله از مارکت ام ال ام میخواهیم بررسی کنیم کلا کار در بازاریابی شبکه ای حلال است> آیا درآمد حاصل از آن حرام نیست؟

قطعا عقل به ما اینو میگه هرکاری که براش در یک چهارچوب درست زحمت کشیده بشه و در این میان همه نفع ببرن و حق کسی ضایع نشه پس مشکلی از بابت حلال و حرام بودن آن فعالیت نیست.

اما بنده نمیتوانم دراینباره استفتایی بدم پس ابتدا به افراد بالارتبه کشور جمهوری اسلامی ایران که در زمینه دین اسلام و حلال یا حرام بودن یک موضوع میتوانند نظر بدهند مراجعه می‌کنیم.

استفتا یعنی چی؟

به طور خلاصه استفتا درخواست بیان حکم شرعی یا تبیین موضوعات مستنبط از مجتهد است. پرسش و درخواست فتوا را استفتاء گویند، یعنی اگر ما در مورد یک فعالیت از یک مجتهد سوالی بپرسیم که حلال یا حرام است جواب آن مجتهد استفتا میباشد.

چه کسانی درباره بازاریابی شبکه ای استفتا داده اند؟

قطعا بعد از 12 سال از فعالیت قانونی بازاریابی شبکه ای مجتهدان زیادی درباره آن صحبت کرده اند و استفتا داده اند اما ما میخواهیم تنها چندتا از این استفتاها را که تقریبا مهمتر از همه هستند را خدمتتون ارائه بدیم و تفسیر کنیم.

استفتا آیت الله زنجانی در باره بازاریابی شبکه ای حلال:

ما دوبار از آیت الله زنجانی به طور متفاوت در زمان های متفاوت این سوال را بازگو کردیم و میتوانید در تصاویر زیر استفتا یا جواب ایشان را ملاحظه بفرمایید.

استفتا اول آیت الله زنجانی درباره حلال بودن بازاریابی شبکه ای
استفتا اول آیت الله زنجانی درباره حلال بودن بازاریابی شبکه ای

مورد اول:

خب در تصویر اول مشاهده میکنید اول تاکید ایشان این است که معامله ای در کار صورت بپذیرد، شما مبلغی را بابت ثبت نام پرداخت نمی‌کنید و اگر مبلغی را پرداخت کنید برای خرید اجناس یا دریافت خدمات میباشد.

پس اگر در شرکتی فعالیت کنید که فقط برای ثبت نام از شما مبلغی را دریافت کنند و هیچ خدمتی، فایلی، جنسی و در هر صورتی چیزی را به شما نمیدهند به گفته آیت الله زنجانی حرام است.

مورد دوم:

سودی که کسب میکنید درمقابل کار حلال باشد، مانند معرفی مشتری: دقیقا کار بازاریاب ها در نتورک مارکتینگ معرفی مشتری برای خرید از شرکت میباشد و در این میان از سودی که آزاد میشود به بازاریاب نفع میرسد.(پس برای این هم نتورک مشکلی ندارد)

مورد سوم:

تمام مراجع قانونی آن شرکت را قانونی بدانند، تنها راهی که میتوان متوجه شذ یک شرکت بازاریابی شبکه قانونی هست یا خیر مراجعه به لیست زیر در سایت صنعت و معدن است.

لیست شرکت های قانونی بازاریابی شبکه ای>>

در نظر داشته باشید برخی سایت ها نیاز به دریافت این مجوزها را ندارند زیرا کار آنها بازاریابی شبکه ای نیست و کارهای خدماتی انجام میدهند و هیچ شبکه ای تشکیل نمیشود، شما تنها از معرفی مستقیم مشتری سود میکنید و تک سطحی میباشد(نه چند سطحی).

استفتا دوم آیت الله زنجانی درباره حلال بودن بازاریابی شبکه ای
استفتا دوم آیت الله زنجانی درباره حلال بودن بازاریابی شبکه ای

در جواب دوم هم گفته شده اگر سود در مقابل معرفی مشتری واقعی باشد اشکالی ندارد و حلال است

دربازاریابی شبکه ای دقیقا زمانی سودی به شما تعلق خواهد گرفت که افراد مجموعه شما از شرکت خرید کنند یعنی به ازای معرفی افراد پولی آزاد نمیشود.

شما ده ها هزار نفر هم وارد بازاریابی شبکه ای کنید ولی یک نفر از آنها خریدی انجام ندهد یک ریال درآمد نخواهید داشت.

استفتا آیت الله مکارم شیرازی درباره بازاریابی شبکه ای:

سوال که از آیت الله مکارم شیرازی پرسیده شده درباره حلال بودن فعالیت در بازاریابی شبکه ای در سال 94 بوده

استفتا آیت الله مکارم شیرازی درباره بازاریابی شبکه ای
استفتا آیت الله مکارم شیرازی درباره بازاریابی شبکه ای

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی این است: اگر در بازاریابی شبکه ای شخصی بودن فعالیت پورسانتی دریافت کند، چه در ابتدای کار چه بعد از چند سال آن پورسانت حرام است.

قطعا میدانید که ابتدای فعالیت در نتورک کار کم است زیرا تعداد افراد مجموعه شما کم است پس فعالیت کمتر است و پورسانت هم کمتر است، اما وقتی تعداد افراد مجموعه شما بیشتر میشود قطعا فعالیت شما بیشتر میشود و درآمد شما هم به همشن شکل.

وقتی مجموعه شما چنرین هزار نفر باشد باید جلسات بیشتری برگزار کنید، کدوم نتورکر را میشناسید که کلا دیگر نتورک نمیکند ولی درآمد دارد؟ حتی در نمونه های خارجی مانند رندی گیج که بیش از 25 سال درحال فعالیت میباشد هنوز درحال انتقال اطلاعات است.

هنوز جلسات گروهی برگزار میکند.

استفتاء آیت اله مصابح موسوی و فتوای آیت اله سیستانی درباره حلال بودن فعالیت نتورک مارکتینگ:

آیت اله مصابح موسوی و آست اله سیستانی حلال بودن بازاریابی شبکه ای به جواب دفتر قم ارجاع داده اند که تاکید میکنند در دفتر قم مشکلی در بازاریابی شبکه ای نیست و حلال است.

استفتاء آیت اله مصابح موسوی و فتوای آیت اله سیستانی
استفتاء آیت اله مصابح موسوی و فتوای آیت اله سیستانی

فتوای مراجع عظام تقلید درباره فعالیت در بازاریابی شبکه ای:

در اینجا هم نماینده مراجع عظام تقلید هم نظر خود به دیگر مراجع تقلید ارجاع داده اند و نظر ایشان درباره فعالیت در بازاریابی شبکه ای مثبت است و اشکالی در آن نمیبینند.

فتوای مراجع عظام تقلید درباره بازاریابی شبکه ای
فتوای مراجع عظام تقلید درباره بازاریابی شبکه ای

استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری در قم درباره فعالیت در بازاریابی شبکه ای:

جواب ایشان این است:

اگر درآمد در بازاریابی شبکه در قبال کار مشروع صورت پذیرد، نه بر اساس فعالیت های شرکت های هرمی(پورسانت در ازای عضو گیری) و قانونی هم باشد مانعی ندارد و بدون اشکال است.

استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری درباره بازاریابی شبکه ای
استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری درباره بازاریابی شبکه ای

 

همانطور که مشاهده کردید ما سعی کردیم چندین استفتا را کاملا بی طرف برای شما عزیزان تفسیر کنیم تا اگر شخصی درباره حلال یا حرام بودن بازاریابی شبکه ای از شما سوال داشت بتوانید با اطلاعات دقیق به آن فرد پاسخ دهید.

در نهیات در نظر داشته باشید، بازاریابی شبکه ای در کشور ما کاملا قانونی میباشد و مهمترین اصل شرعی بودن همین است زیرا در مجلس تصویب شده و همانطور که میدانید آخرین مرحله از تصویب یک قانون شورای نگهبان است که از تمام زوایای شرعی آن فعالیت را مورد ارزیابی قرار میدهند.

پس مهمترین مسئله که قانونی بودن است را نداریم.

اما در مورد فعالیت هم بخواهیم بررسی کنیم واقعا کار بازاریابی شبکه ای بسیار سخت و دشوار است، شما باید سختی های زیادی بکشید از خیلی افراد جواب نه بشنوید چند سال جلسه برگزار کنید روزی چندبار.

کلی پرزنت بزارید، دعوت کنید پیگیری برید و کلی کار دیگه که باعت میشه درآمد شما به ازای فعالیت شما باشد تا بجایی میرسید که کار کمتری میکنید ولی درآمدتان خوب است.

مانند یک برنامه نویس کلی زحمت میکشد برنامه ای را طراحی میکنید و بعد آن را برای فروش قرار میدهد و از فروش آن برنامه مادام العمر درآمد کسب میکند، آیا درآمد آن برنامه نویس حرام است؟

 

چه احساسی نسبت به این اطلاعات داشتید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

نویسنده

مارکت ام ال ام
وقتی میشنویم نتورکر عزیزی با آموزش های مارکت اِم اِل اِم ، تیم فروش منظمی راه اندازی کرده است ، بسیار خوشحال میشویم