شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

از صفر تا صد بازاریابی
id: 253465
بازدید: 1957

مقدمه

بازاریابی، یک مفهوم بسیار ویژه و حیاتی در کسب و کار ها می باشد. این مفهوم برای هر کسب و کار یا سازمانی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و بدون آن این شرکت ها قادر به ادامه فعالیت خود نمی باشند. اهمیت بالای این مفهوم باعث شده است شغل های زیادی در جهان بوجود آید و این مفهوم حتی در دانشگاه ها به عنوان یک علم فوق العاده مهم، تدریس شود. بنابراین نیاز است که به خوبی و به صورت کامل از آن مطلع شویم و با چیستی آن بیشتر آشنا شویم.

از صفر تا صد بازاریابی

بازاریابی به مجموعه ای از استراتژی ها گفته می شود.

در این مقاله می خواهیم بیشتر درباره بازاریابی بدانیم و مفاهیم مرتبط با آن را نیز عنوان خواهیم نمود. اگر علاقه مند به دریافت اطلاعات در این زمینه می باشید، توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به اطلاعات مفید و ارزشمندی دست پیدا کنید.

بازاریابی چیست؟

اگر بخواهیم تعریفی کاملا دقیق و جامع و مطابق با نظریات انجمن های مختلف بازاریابی از این مفهوم ارائه نماییم، باید بگوییم که این عنصر به معنای مجموعه ای از فرآیند ها و فعالیت هایی می باشد که به ایجاد، ارتباط، ارائه و تبادل پیشنهاد ها مرتبط می شوند و باعث ایجاد مشتری برای یک کسب و کار خواهد می شود.

اگر بخواهیم تعریفی به مراتب آسان تر و قابل فهم تر از بازاریابی ارائه کنیم، باید بگوییم به کلیه فعالیت ها و فرآیند هایی که توسط یک کسب و کار انجام می شود تا مشتری را ترغیب به خرید نماید، بازاریابی گفته می شود. این مفهوم تمام برنامه ریزی ها، استراتژی ها، تاکتیک ها و … را در بر می گیرد و بوسیله ی آن، کسب و کار ها می توانند جایگاه محصولات خود را در بازار به صورت ویژه تری نشان دهند و مشتریان با دیدن چنین موقعیتی، به سمت این کسب و کار ها گرایش پیدا کنند.

انواع بازاریابی

بازاریابی به دسته بندی های مختلف تقسیم می شود. به عنوان مثال بر اساس شاخص های مختلفی می توان این مفهوم را دسته بندی کرد. در این بخش به یکی از دسته بندی های مهم این عنوان، یعنی آنلاین و آفلاین می پردازیم. اگر در فرآیند هایی که مشتری را ترغیب به خرید از کسب و کار می کند، از اینترنت استفاده کنیم، به آن بازاریابی آنلاین گفته می شود و اگر در این فرآیند ها از اینترنت بهره ای برده نشود، به آن بازاریابی آفلاین گفته می شود. امروزه بخش آنلاین این موضوع بسیار وسیع تر و گسترده تر از آفلاین بوده و این موضوع خود حاکی از گسترش جایگاه اینترنت در جهان می باشد. بخش اینترنتی خود به دسته بندی وسیعی تقسیم می شود که برخی از آن ها عبارتند از: محتوایی، ایمیلی، شبکه های اجتماعی، کلیکی، بهینه سازی یا سئو، اینفلوئنسر و …

از صفر تا صد بازاریابی
از صفر تا صد بازاریابی

به دلیل مهم بودن این پروسه، کسب و کار ها برای آن هزینه های زیادی انجام می دهند.

بخش آفلاین نیز به دسته بندی هایی مانند رادیو، تلویزیون، دهان به دهان، تراکت ها، پوستر و بنر، نمایشگاه و … تقسیم بندی می شود.

این پروسه چگونه انجام می شود؟

برای درک اینکه پروسه بازاریابی به چه صورتی انجام می شود، باید به یک مسیر کامل توجه داشته باشیم و گام به گام در این مسیر قدم برداریم. در گام نخست از این مراحل، شرکت باید ایده ای از محصول خود را ارائه نماید. پس از ارائه شدن این ایده، باید تحقیقات لازم انجام شود و بازار موجود برای این محصول و سودآور بودن آن به خوبی بررسی شود. در مرحله ی بعدی، محصول به بازار هدایت شده و برای فروش نزد مشتریان ارائه می شود. در این مرحله، بازاریاب ها وارد میدان می شوند و اطلاع رسانی و تبلیغات را برای این محصول انجام می دهند. این دسته از افراد بر اساس استراتژی های مدون و برنامه ریزی های دقیق و اصولی، اطلاع رسانی مفیدی نسبت به محصول به عموم مردم ارائه می دهند.

در چنین فرآیندی، ابتدا محیط مناسب برای این عمل یافت می شود و پس از آن، پیامی مناسب جهت بازاریابی به مخاطب منتقل می شود. البته تاکتیک ها، استراتژی ها و روند های مثبتی که باید در این مرحله انجام شود نیز بررسی خواهد شد. در انتها، کسب و کار و بازاریاب ها بررسی می کنند که آیا این مراحل مناسب ارزیابی شده است و مشتری نسبت به خرید محصول از این کسب و کار، راغب شده است یا خیر.

چهار P معروف در بازاریابی

یکی از اصلی ترین مفاهیمی که درباره بازاریابی ( Marketing ) وجود دارد، چهار P می باشد. در واقع در زبان انگلیسی، چهار عنصر در رابطه با بازاریابی وجود دارند که همه ی آن ها با حرف P آغاز می شوند. محصول ( Product )، قیمت ( Price )، ترویج ( Promotion ) و مکان ( Place ) این 4 بخش را تشکیل می دهند. قیمت اصلی ترین بخش یک کسب و کار است و آن ها به دنبال این می باشند که بهترین شرایط را برای مشتریان خود فراهم کنند. مورد دوم، محصول بوده که یک شرکت یا کسب و کار به دنبال فروش آن می باشند و باید از ویژگی های مشخصی بهره مند باشد.

چهار P معروف در بازاریابی.
چهار P معروف در بازاریابی

سومین عنصر، ترویج بوده که بسیار مهم است و باید از طریق آن، پلی ایجاد شود تا مخاطب بتواند با محصول و کسب و کار، آشنا شود. سرانجام آخرین مورد، مکان است. مکان در واقع محلی می باشد که مخاطب با حضور در آن، می تواند محصول مورد نظر خود را تهیه و از آن استفاده نماید.

کلام آخر

همانطور که مشاهده کردید، بازاریابی یک پروسه ی بسیار مهم و حیاتی برای هر کسب و کاری بوده و بدون آن، عملا شانسی برای کسب و کار جهت فروش محصولات خود، وجود ندارد. بنابراین هر کسب و کاری باید به این موضوع، دقت بسیاری کند و در جهت ارائه بهترین شیوه های آن، نهایت تلاش خود را کند. در انتهای این مقاله، امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید و اطلاعات مناسبی را از آن کسب کرده باشید.

چه احساسی نسبت به این اطلاعات داشتید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نویسنده

مارکت ام ال ام
وقتی میشنویم نتورکر عزیزی با آموزش های مارکت اِم اِل اِم ، تیم فروش منظمی راه اندازی کرده است ، بسیار خوشحال میشویم