شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

InShot ۲۰۲۱۰۲۲۸ ۱۸۴۵۴۶۳۰۲
id: 200698
بازدید: 11447

شاید شما هم شنیده باشید که در ایران کار تیمی و گروهی جواب نمی‌دهد، اما اگر پای حرف کارآفرینان غیرایرانی هم بنشینید، متوجه می شوید که این مشکل در همه‌ی تیم‌ها وجود دارد و ایران و خارج نمی‌شناسد. تیم‌ سازی مهارت و تجربه بالایی می‌ خواهد. برای اینکه بتوانید در تیم‌ سازی موفق عمل کنید، ضروری است به سوالاتی پاسخ بدهید. 

۱.  شناخت افراد مناسب اهمیت بسیاری در تیم سازی دارند.

اگر افراد نامناسب برای تیم‌تان انتخاب کنید، درواقع قدمی بزرگ به عقب برمی‌دارید، زمان را از دست می‌دهید و باید انرژی خود را صرف کارهایی کنید که در برنامه‌ریزی‌تان جایی نداشته‌اند.همکاری با اعضای تیمی که لیاقت کافی ندارند، بسیار دشوار است. در چنین تیمی برای روبرو شدن با مشکلات، باید تنها به میدان جنگ بروید و در انجام دادن کارها یاری نخواهید داشت.

همه در تیم‌ سازی به اهمیت وجود اعضای خبره اشاره می‌کنند، ولی در بیشترِ تیم‌ سازی‌ها این موضوع فقط در حد حرف باقی می ماند. گاهی وقتا نبود نیروی انسانی برای مسئولیتی خاص در تیم، هزاران بار باارزش‌تر از زمانی است که نیرویی ضعیف و بد، آن جایگاه را پر می‌کند. پس یادتان باشد در تیم‌ سازی نباید به‌بهای حل پرکردن نقش و جایگاهی خالی، هزینه‌های سنگینی مانند جذب افراد ناکارآمد را به تیم تحمیل کرد.

اگر اعضای تیم از توانایی‌های یکدیگر آگاه باشند، نه تنها به هم اعتماد می‌کنند، بلکه می‌دانند در چه حوزه‌هایی باید از چه کسانی استفاده کنند و می‌توانند بهترین استفاده را از زمان و استعدادشان ببرند. درنتیجه کارایی تیم تا حد زیادی افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که تیم سازی در سازمان ها اهمیت زیادی دارد.از هریک از اعضا بخواهید از بین منابع فردی یکی از آن‌ها که در آن مهارت دارد را مشخص کند. این کار می‌تواند فرایند تیم سازی در سازمان را برای شما بهبود دهد.

کار تیمی

2.خطا های موجود در تیم سازی را مشخص کنید.

اگر شخصی در زمینه‌ای بخصوصی کار کرده و عضوی از مجموعه‌ی فعال در زمینه‌ ی کاری خاصی بوده است، ضرورتا توانایی مدیریت‌کردن و بوجود آوردن آن زمینه‌ی کاری را به‌تنهایی نخواهد داشت.

پس برای جذب نیرویی با توانایی مدیریت و اجرای خواسته‌تان در بخشی بخصوص، باید توانایی لازم برای آن وظیفه را بسنجید.پس تنها باید به نیروهایی اعتماد کرد و آنها را جذب کرد، که به‌خوبی برای ایفای نقش خود در تیم شایستگی لازم را دارند.

به‌عنوان مدیر باید توانایی و شادابی لازم در نیروهای فعلی خود را داشته باشید. قدرت ایجاد انگیزش، ویژگی مهمی است که در تیم‌ سازی باید در نظر بگیرید.در بازار رقابتی حاضر، وجود تیم های موفق در سازمان اهمیت و ضرورت فراوان دارد. تیم سازی و کار تیمی کارآمد نیازمند پیاده سازی دستورالعمل های مشخص است. این دستوالعمل ها باید از طریق رهبران شایسته تیم ها اجرا شود تا به هم افزایی تیمی و ارتقاء عملکرد منتهی  شود.

InShot ۲۰۲۱۰۲۲۸ ۲۱۱۶۲۴۳۶۴ scaled

3.تقسیم کار و توانمندی در تیم سازی وکار تیمی

در بازار رقابتی حاضر، وجود تیم های موفق در سازمان اهمیت فراوان دارد. تیم سازی و کار تیمی کارآمد نیازمند پیاده سازی دستوراتی مشخص است. این دستورات باید از طریق رهبران شایسته تیم ها اجرا شود تا به هم افزایی تیمی و ارتقاء عملکرد منتهی شود.در تیم های موفق هر یک از افراد بر اساس قابلیت ها و علاقه مندی های فردی به ایفای نقش می پردازند.

در واقع تقسیم کار به معنای انجام فعالیت های مشابه به لحاظ کیفی و کمی شده است و در عوض هر فرد اختیار، وظایف و فعالیت های متناسب با تخصص و مشخصه های شخصیتی خود را بر عهده دارد.برای ایجاد چنین رویکرد و فضایی در تیم باید ارتباطات و تعاملات را مستحکم پایه‌ریزی کنید و از همان شروع کار، سیاست‌هایی برای پیشبرد اهداف را میان همه خوب جا بیندازید.

مثلا نیروها باید بدانند در تیم شما سرعت و فوریت، مهم‌ترین ارزش‌ها هستند و داستان‌پردازی جایی ندارد، یا رفتار اعضای تیم همیشه باید محترمانه باشد. پس برای ایجاد هماهنگی میان اعضا و کسانی که به‌تازگی به تیم می‌پیوندند، باید چنین هماهنگی و هم‌ترازی‌ به‌وجود بیاید.

InShot ۲۰۲۱۰۲۲۸ ۲۱۲۳۴۲۸۰۲ scaled

4. مهارت هایی که برای کار تیمی لازم است و چرا مهم هستند؟

مهارت های کار تیمی کیفیت‌ و قابلیت‌هایی دارد که به شما امکان همکاری بهتر را در زمان گفت‌وگو‌ها، نشست‌ها و دیگر فعالیت‌های کاری می‌دهد. شکل‌گیری مهارت های تیمی بستگی دارد به قدرت شما در برقراری ارتباط مؤثر، حضور و مؤثر در گفت‌وگوها، مسئولیت پذیری و صداقت. توانایی‌های اجتماعی دیگر بسیاری وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک همکار منحصربه‌فرد باشید.

در هر حرفه ای که فعالیت داشته باشید، فعالیت در کنار دیگران بخشی جداناپذیر از پیشه شماست مهارت های کارتیمی در ایجاد حس همیاری در ارتباط با دیگران بسیار موثر است. ایجاد حس همیاری می‌تواند منجر به رابطه عمیق کاری و فرصت‌های شغلی جدید شود. در ادامه نمونه‌هایی را خواهیم دید که می‌توانند به شما در تقویت توانایی‌های کار تیمی کمک کنند.

همدلی:داشتن همدلی با همکاران، باعث می شود تا به درک بهتری از انگیزه و احساسات آنها دست پیدا کنید. فرصت‌دادن زمان برای گوش‌دادن و فهمیدن افکار دیگران، به شما کمک خواهد کرد تا به روش صحیح ودرست با آنها ارتباط و معاشرت داشته باشید.

صداقت :تلاش برای دستیابی به صداقت و شفافیت کامل در کار ممکن است به این معنی باشد که شما مجبور باشید در کار با اختلاف نظرها، توضیح عدم توانایی برای انجام به‌موقع یک وظیفه محول‌شده یا مطرح‌کردن شرایط کاری تازه ناخوشایند، رو ‌در ‌رو شوید. برای یک تیم کاری ایجاد اعتماد بدون صداقت  می‌تواند کاری بسیار سختی باشد و در نتیجه کار تیمی از کارآمدی لازم به دور خواهد ماند.

احترام و کمک رسانی :در یک گروه، افراد باید به یکدیگر یاری برسانند. اگر فردی از گروه دچار مشکلی شده است، شما باید برای کمک کردن به او مشتاق باشید. این مسئله باعث می شود ارتباط میان اعضا به خوبی برقرار شود.

از مهارت های لازم برای کار تیمی، کمک کردن به شکل های مختلف نظیر به اشتراک گذاشتن اطلاعات، ارائه راه حل و یا دست به کار شدن به صورت عملی است.بلکه احترام گذاشتن در مقام یکی از مهارت های لازم برای کار تیمی به این معنی است که با آنها متناسب با اساس انسانی آنها رفتار کنید و در این مسیر از آنها حمایت کنید.

پس نباید دیگران را دست کم گرفته و یا خود را بالاتر بدانید. کمک رسانی و احترام بزرگ ترین انگیزه برای پیگیری اهداف تا انتها هستند.

نتیجه:

انجام دادن کار تیمی به هیچ عنوان کار ساده ای نیست و علاوه بر مدیریت درست رهبر، نیازمند مهارت های لازم برای کار تیمی دراعضای گروه نیز می باشد. اما این مسئله نباید باعث شود که شما میل خود به کار تیمی را از دست بدهید. زیرا کاری که به درستی به صورت تیمی انجام بگیرد، بسیار  راحت تر، مطمئن تر و در نهایت با ارزش تر خواهد بود. همواره باید توجه داشته باشید که کار تیمی تنها ابزار رسیدن به هدف ها نخواهد بود، بلکه انجام دادن یک فرآیند به صورت تیمی می تواند خود، بزرگترین هدف باشد.

چه احساسی نسبت به این اطلاعات داشتید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای