شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

روش های حفظ مشتری و استراتژی های مربوط به آن
id: 253689
بازدید: 1984

امروزه کسب و کار ها باید در فرآیند های مختلف به صورت کامل و دقیق تمرکز کنند و تمام ملاک هایی که برای رشد فعالیت آن ها نیاز است را جمع آوری کنند. حفظ مشتری، از جمله مفاهیم و عناصر مهم در این زمینه می باشید که برای هر مدیری در هر کسب و کاری، بسیار حیاتی می باشد.

در واقع تمرکزی که یک مدیر روی نگه داشتن مشتریان خود می کند، می تواند پیامد های مفیدی را برای این مجموعه به ارمغان بیاورد. وفاداری مشتریان به یک کسب و کار، می تواند برای این مجموعه بسیار مهم و در عین درآمدزا باشد. بنابراین این موضوع از عناصر مهم در مدیریت یک مجموعه و کسب و کار می باشد.

حفظ مشتری برای یک کسب و کار، از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار است.
حفظ مشتری برای یک کسب و کار، از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار است.

در این مقاله می خواهیم درباره حفظ مشتری اطلاعات بیشتری را بدست بیاوریم و در این زمینه، اطلاعات مفیدی را ارائه کنیم. اگر علاقه مند به دریافت اطلاعات در این زمینه می باشید یا به عنوان یک مدیر، می خواهید این ملاک را در مجموعه ی خود اعمال کنید، توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

چرا حفظ مشتریان مهم است؟

قبل از اینکه بخواهیم روش های حفظ مشتری را عنوان کنیم، باید بگوییم چرا این مفهوم مهم است و برای مدیران از اهمیت زیادی برخوردار است؟ در واقع این مفهوم بدین دلیل مهم است که 3 مزیت را ارائه می کند. نخستین مزیت، این است که همواره کسب و کار ها از مشتریان قدیمی خود، بازدهی بیشتری کسب می کنند. در واقع هر کسب و کاری می تواند سودآوری بیشتری را از مشتریان قدیمی خود دریافت کند و حفظ مشتری برای آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. دومین مزیت این موضوع، این است که حفظ کردن مشتریان خود، می توانیم از هزینه های اضافه در بازاریابی جلوگیری کنیم و در مدیریت بودجه، عملکرد مناسب و قابل قبول داشته باشیم. سرانجام مزیت سوم، این است که با حفظ جامعه هدف یا مشتریان پیشین خود، می توانیم مشتریان جدیدی را نیز بدست بیاوریم. در واقع مشتریان گذشته می توانند با معرفی کسب و کار، زمینه ساز ایجاد مشتریان جدید نیز شوند.

برای حفظ مشتریان خود، به چه استراتژی هایی نیاز داریم؟

برای اینکه بتوانید به خوبی موضوع حفظ مشتریان را در کسب و کار خود اعمال کنید، نیاز دارید برخی از استراتژی ها را در مجموعه ی خود اعمال کنید. نخستین استراتژی، ارتقا و تقویت پشتیبانی می باشد. پس از فروش محصول، باید به خوبی رضایت مشتری را بدست بیاورید و در واقع باید عنوان کرد که تنها فروش، فرآیندی نمی باشد که یک کسب و کار آن را ارائه می کند. در واقع فروش شروع کار است و باید فرآیند های دیگری نیز طی شود تا پروسه یک کسب و کار خاتمه یابد. دومین استراتژی در این زمینه، بازاریابی مجدد می باشد. در بازاریابی مجدد، دوباره روی مشتری سابق که از کسب و کار خرید داشته است، بازاریابی می شود تا بتوان این مشتری را دوباره به سمت مجموعه، جذاب کرد.

رضایت مشتری در حفظ آن ها، نقش مهمی را ایفا می کند.
رضایت مشتری در حفظ آن ها، نقش مهمی را ایفا می کند.

استراتژی سوم که می توان آن را به کار گرفت، استراتژی مبتنی بر اعتماد است. در این روش، کسب و کار باید اعتمادی را برای مشتری به ارمغان بیاورد تا این اعتماد زمینه ساز دائمی شدن مشتریان و حفظ آن ها شود. سرانجام در استراتژی چهارم، نیاز است بازخورد و نظرات مشتریان را بدست بیاوریم و آن ها را دسته بندی کنیم. در واقع باید بررسی کنیم که چه میزان از مشتریان رضایت کامل از کسب و کار دارند و کدامیک از آن ها، نسبت به مجموعه اظهار نارضایتی می کنند. باید در بخش هایی که نیاز به ارتقا و افزایش کیفیت وجود دارد، این موضوع انجام شود.

به منظور حفظ و جذب مشتریان، باید از چه ابزاری استفاده کنیم؟

برای اینکه بتوانیم در حفظ مشتری برای مجموعه ی خود موثر عمل کنیم، نیاز به برخی از ابزار داریم. این ابزار ها می توانند عاملی بر موفقیت کسب و کار شوند. ایمیل مارکتینگ، ارائه برنامه ای مدون جهت وفادار سازی مشتریان، تولید محتوا و شخصی سازی آن ها و … از جمله این ابزار می باشند. در واقع مدیران می توانند با ارائه استراتژی ها و استفاده از چنین ابزاری، مشتریان خود را حفظ و به افزایش آن ها، امیدوار باشند.

جمع بندی نهایی

یکی از اصلی ترین ارکان بقا و حفظ یک کسب و کار در محیط رقابتی، حفظ مشتری می باشد. در واقع اگر این موضوع با بی دقتی مدیران بررسی نشود، این مشتریان از کسب و کار خارج شده و به کسب و کار رقیب جذب می شوند. این موضوع علاوه بر کاهش مشتریان و میزان فروش، می تواند باعث افزایش مشتریان و فروش کسب و کار رقیب شود. بنابراین تلاش در جهت عملی ساختن چنین موضوعی، یک فرآیند دو سر سود برای کسب و کار می باشد.

برای دستیابی به این مهم، باید استراتژی های مهمی اخذ شود.
برای دستیابی به این مهم، باید استراتژی های مهمی اخذ شود.

در انتهای این مقاله، امیدواریم از خواندن آن رضایت کامل داشته باشید و این مقاله توانسته باشد اطلاعات مفید و ارزشمندی را به شما مخاطبین گرامی، ارائه کرده باشد.

برای مطالعه دیگر مقالات می توانید اینجا کلیک کنید.

چه احساسی نسبت به این اطلاعات داشتید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نویسنده

مارکت ام ال ام
وقتی میشنویم نتورکر عزیزی با آموزش های مارکت اِم اِل اِم ، تیم فروش منظمی راه اندازی کرده است ، بسیار خوشحال میشویم