شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

بهترین استراتژی های قیمت گذاری
id: 253656
بازدید: 1993

برای یک فروشگاه یا کسب و کار، تعیین قیمت و داشتن استراتژی های قیمت گذاری همواره بسیار مهم است و اگر در این موضوع به شیوه ی مناسبی پیگیری نشود، درآمدزایی فروشگاه تحت تاثیر قرار می گیرد.

در این زمینه، استراتژی های قیمت گذاری عنوان شده است که می تواند کمک حال این کسب و کار ها باشد. در واقع با بررسی و انجام این استراتژی ها، یک کسب و کار می تواند در زمینه تعیین قیمت، موثر عمل کرده و مشتریان را از نحوه ی قیمت گذاری مطلوب، راضی نگه دارد.

برای قیمت گذاری، باید از استراتژی های مناسب استفاده کرد.
برای قیمت گذاری، باید از استراتژی های مناسب استفاده کرد.

در این مقاله می خواهیم درباره استراتژی های قیمت گذاری صحبت کنیم و در این زمینه، اطلاعات مفیدی را در اختیار شما مخاطبین گرامی قرار دهیم. اگر علاقه مند به دریافت اطلاعات راجع به این موضوع می باشید یا می خواهید قیمت گذاری و استراتژی های مناسب را در فروشگاه خود اعمال کنید، توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

منظور از استراتژی های قیمت گذاری چه می باشد؟

نخستین مطلبی که می خواهیم در این مقاله به آن اشاره ای داشته باشیم، مفهوم استراتژی های قیمت گذاری می باشد. در واقع می خواهیم بررسی کنیم که این استراتژی ها به چه معنایی می باشند و چرا باید مدیران و مسئولین مربوطه، این موضوع را مهم بدانند. با بررسی های انجام شده، مشخص شده است که در حدود 19 درصد از کسب و کار ها به دلیل قیمت گذاری اشتباه، با شکست رو به رو می شوند. به عبارتی استراتژی های قیمت گذاری، به معنای برنامه های دقیق و مدونی می باشد که مدیران برای تعیین قیمت محصول یا خدمات خود، قادر به بررسی آن ها می باشند. به عبارتی تعیین قیمت به صورت ذهنی یا بی برنامه انجام نشود و بر اساس قواعد و اصول خاصی پیگیری شود.

مدیران باید از استراتژی های مفیدی که باعث افزایش میزان فروش شرکت می شوند، استفاده کنند.
مدیران باید از استراتژی های مفیدی که باعث افزایش میزان فروش شرکت می شوند، استفاده کنند.

تعیین قیمت، به 3 حالت انجام می شود. نخستین حالت این است که قیمت محصول بسیار زیاد است. در چنین حالتی مشتری راغب به خرید محصول نمی باشد و آن را از رقبای فروشگاه تهیه می کند. در حال دوم قیمت محصول بسیار کم می باشد و مشتری این باور را پیدا می کند که شاید محصول مورد نظر از کیفیت مناسبی برخوردار نمی باشد یا تاریخ انقضای آن نزدیک است. در بهترین حالت، این است که قیمت محصول نه خیلی زیاد و نه خیلی کم باشد و در حالت تعادل قرار داشته باشد.

چرا استراتژی های قیمت گذاری مهم می باشند؟

به این دلیل استراتژی های قیمت گذاری برای یک کسب و کار مهم قلمداد می شوند که می توانند شامل مزیت های فوق العاده ای برای مجموعه شوند. به عبارتی در صورت تعیین درست قیمت، می توانیم جامعه هدف خود را به سمت فروشگاه سوق دهیم، می توانیم نسبت به رقبا متمایز عمل کنیم، می توانیم درآمدزایی را به مقدار زیادی افزایش دهیم، می توانیم مشتری های جدید کسب کنیم و از قِبَل آن درآمدزایی کنیم و …

مهمترین استراتژی های قیمت گذاری

1- نخستین مورد از استراتژی های قیمت گذاری، مربوط به قیمت گذاری افزون بر هزینه ( Cost-Plus ) می باشد. در این استراتژی، عنوان می شود که بهای تمام شده محصول محاسبه شود. سپس هر هزینه که برای دریافت محصول انجام شده است، به بهای محصول، اضافه شود. سپس در مرحله آخر، درصدی به عنوان سود به هزینه نهایی اضافه شود تا بهای فروش محصول تعیین شود. به عنوان مثال، فرض کنید بهای تمام شده محصول X، 500 تومان است. برای این محصول، 100 تومان هزینه بازاریابی انجام شده است. شرکت قصد دارد به میزان 20 درصد از این محصول سود کسب کند. بنابراین می توان قیمت این محصول 720 ( 720 = 1.2 * 600 ( 100+ 500 ) ) می باشد.

2- دومین استراتژی از این موارد، قیمت گذاری رقابتی می باشد. در چنین روشی، ابتدا قیمت رقبا بررسی می شود و سپس بر اساس قیمت، تعیین می شود که قیمت محصول باید کمتر از رقبا، هم اندازه یا بیشتر از آن ها باشد. این سبک از قیمت گذاری به این علت مورد بررسی قرار گرفته می شود که شرکت بتواند گوی سبقت را از رقیب، برباید.

استراتژی های زیادی برای قیمت گذاری وجود دارد.
استراتژی های زیادی برای قیمت گذاری وجود دارد.

3- سومین سبک از قیمت گذاری، مربوط به ارزشمندی محصول می باشد. در این سبک، شرکت بررسی می کند که جامعه هدف، تا چه مقداری می تواند بابت محصول، هزینه کند. یکی از جذاب ترین نمونه های مثال را می توان در قهوه استارباکس پیدا کرد. این مجموعه قیمت محصولات خود را بیشتر از سایر رقبا تعیین می کند؛ با این حال مشتری های خود را دارد و روز به روز به این مشتریان اضافه می شود. در واقع استارباکس این اعتقاد را دارد که محصولات خود، این ارزش قیمت را دارند و مشتریان نیز برای محصولات آن ها، این هزینه را پرداخت می کنند.

جمع بندی نهایی

قیمت گذاری محصول، بخشی مهم از فرآیند های کسب و کار می باشد و مدیران باید به خوبی بر روی این بخش از فعالیت های خود، نظارت داشته باشند. استراتژی های قیمت گذاری در این زمینه می توانند کمک یار این دسته از مدیران باشند. در انتها، امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و اطلاعات مفیدی از این بابت، کسب کرده باشید.

چه احساسی نسبت به این اطلاعات داشتید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نویسنده

مارکت ام ال ام
وقتی میشنویم نتورکر عزیزی با آموزش های مارکت اِم اِل اِم ، تیم فروش منظمی راه اندازی کرده است ، بسیار خوشحال میشویم