شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

از صفر تا صد مدیریت کسب و کار و دسته بندی سازمانی
id: 253793
بازدید: 1998

کلمه ی مدیریت برای همه ما بسیار آشناست. این مفهوم دارای معنی های فراوانی می باشد که برای هر شاخه و مجموعه ای به طور مجزا قابل عنوان است. همچنین این مفهوم با مفهوم رهبری بسیار شباهت دارد و افراد زیادی برای عنوان کردن این مفهوم، از این واژه استفاده می کنند.

این مفهوم در شاخه های زیادی از جمله کسب و کار ها بسیار حائز اهمیت است و مدیران باید به معنی واقعی کلمه، این مفهوم را در مجموعه ی خود پیاده کنند.

یک مدیر لایق، می توان مجموعه را به سمت موفقیت، هدایت کند.
یک مدیر لایق، می توان مجموعه را به سمت موفقیت، هدایت کند.

در این مقاله می خواهیم درباره مدیریت صحبت کنیم و مطالب مفیدی را در این زمینه به شما مخاطبین گرامی، ارائه دهیم. بنابراین اگر علاقه مند به دریافت اطلاعات در این زمینه می باشید، این مقاله می تواند بهترین منبع برای شما باشد. بنابراین توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به این اطلاعات ارزشمند، دست پیدا کنید.

مدیریت چیست و انواع آن کدام است؟

ارائه تعریفی از مدیریت، می تواند چالش های بسیاری را برای مخاطبین برطرف کند. بنابراین در ابتدای این مقاله، به ارائه تعریفی از این مفهوم بسنده می کنیم. مدیریت در واقع به فرآیندی اطلاق می شود که در آن علم، مهارت یا دانش هماهنگی و هدایت یک مجموعه اعم از انسانی یا مالی و یا هر دوی آن ها توسط افراد در میزان حداکثری، ارائه می شود.

در واقع در این مفهوم، باید علم و دانش به همراه مهارت و تجربه با هم ترکیب شوند تا یک مجموعه ایده آل را تشکیل دهند. مدیرانی که چنین پارامتر هایی را در مجموعه های خود ارائه می کنند، می توانند نوید روز های روشن را برای کسب و کار خود دهد.

خصوصیات رهبری و سازماندهی در یک مدیر ماهر قابل مشاهده است.
خصوصیات رهبری و سازماندهی در یک مدیر ماهر قابل مشاهده است.

مدیریت به شاخه ها و انواع مختلفی تقسیم می شود. هر کدام از این شاخه ها می توانند در مفهومی متمایز و مستقل، به یک مجموعه کمک کنند. مدیریت مستقل، پدرانه، دموکراتیک و آزادانه، از انواع این دسته بندی می باشند. البته مفهوم اصلی این عنصر، در بخش سازمانی تحقق می یابد. سازمان ها باید سلسله مراتبی را طی کنند تا بتوانند عنصر مدیریت را در فرآیند های خود به کار ببرند. این عنصر در سازمان ها به 3 دسته مدیریت عملیاتی، میانی و عالی، بخش بندی می شود.

دسته بندی سازمانی

1- نخستین دسته بندی از مفهوم مدیریت در سازمان، مربوط به عملیاتی می باشد. در این بخش، مدیران باید به صورت مستقیم با پرسنل خود در ارتباط باشند و عملکردی که توسط آن ها ثبت می شود را مورد بررسی قرار دهند. اصلی ترین شاخه ارتباطی میان مدیران و پرسنل، مدیران میان رده می باشند.

2- دومین دسته از مدیریت سازمانی، مربوط به بخش میانی می باشد. در این بخش، مدیران باید به صورت عملیاتی، با مدیران عالی سازمان در ارتباط می باشند و گزارش های سازمانی در این بخش رد و بدل شده و مورد بررسی قرار می گیرند. مدیران در این بخش، باید به خوبی وظیفه هدایت را برعهده بگیرند و آن را به بهترین شکل ممکن اجرا کنند.

3- سرانجام دسته ی سوم از مدیریت، مربوط به رده عالی می باشد. در این بخش، مدیران عالی مقام یک سازمان، استراتژی ها و برنامه های مجموعه را بررسی و برای ادامه روند، تصمیمات مهمی را اتخاذ می کنند. مدیران در این بخش ارتباطی با پرسنل پایین رده ندارند و رد و بدل شدن اطلاعات منوط به برقراری ارتباط میان مدیران بالا مقام و مدیران میان رده می باشد.

چگونه ویژگی مدیریت در بخش های مختلف یک مجموعه نمود پیدا می کند؟

برای دستیابی به ویژگی مدیریت نوین در یک مجموعه، باید یک مدیر ماهر و با تجربه در این مجموعه وجود داشته باشد. بنابراین دسترسی به چنین خصوصیتی، نیازمند یک مدیر عالی مقام می باشد. حال سوال پیش می آید که یک مدیر چگونه به چنین خصوصیتی دست پیدا می کند؟ برای اینکه یک مدیر از ویژگی مدیریت برخوردار باشد، باید ویژگی هایی نظیر برنامه ریزی دقیق، سازماندهی فوق العاده، رهبری متمایز، کنترل همه جانبه و اتخاذ تصمیمات مهم را یدک بکشد. در واقع مدیری که بتواند تمام ویژگی های فوق را داشته باشد، به خوبی می تواند مفهوم مدیریت را در یک مجموعه تداعی کند.

مدیریت در یک سازمان، از اهمیت بسزایی برخوردار است.
مدیریت در یک سازمان، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

بنابراین قبل از اینکه بخواهیم مفهوم مدیریت را در یک مجموعه گسترش دهیم، ابتدا باید مدیری را جذب نماییم که خصوصیاتی نظیر رهبری و سازماندهی را داشته باشد. قطعا یک مجموعه با مدیران لایق، بهتر از یک مجموعه با مدیران بی کفایت رهبری خواهد شد و تمام فرآیند ها روی نظم و اصول خاصی طی می شود.

جمع بندی نهایی

همانطور که مطالعه کردید، مفهوم مدیریت می تواند در هر مجموعه ای مانند کسب و کار و سازمان تداعی کننده روز های درخشان و فرآیند های با کیفیت باشد. نکته ی مهم در این زمینه، این است که به چه صورتی این خصوصیت در این مجموعه ها پیاده سازی شود.

در انتهای این مقاله، امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید و این مقاله توانسته باشد اطلاعات ارزشمند، مفید و با کیفیتی را به شما مخاطبین گرامی، ارائه کرده باشد.

چه احساسی نسبت به این اطلاعات داشتید؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶ رای

نویسنده

مارکت ام ال ام
وقتی میشنویم نتورکر عزیزی با آموزش های مارکت اِم اِل اِم ، تیم فروش منظمی راه اندازی کرده است ، بسیار خوشحال میشویم